شروع پروژه زامارین ( بخش چهارم – activity)

شروع پروژه زامارین ( بخش چهارم – activity)

activity

در آموزش های قبل  ظاهر برنامه و کلاسی  که یک رشته متشکل از اعداد و حروف را به رشته ای فقط  عددی تبدیل کند،ایجاد کردیم. در این آموزش قصد داریم تا activity ایجاد کنیم  .

activity

activity یکی از موارد مهم در برنامه اندروید می باشد. از طریق activity به المان های موجود در layout دسترسی پیدا میکنیم و رخدادها را به طور دلخواه پیاده سازی میکنیم.(به عبارت دیگر activity همان code behind برای layout  ها می باشد.)

برای شروع میتوانیم از activity پیش فرض برنامه استفاده کنیم ( در این صورت باید کد های پیش فرض را پاک کنیم. )

پاک کردن کدهای پیش فرض در activity

همچنین میتوانیم activity پیش فرض را پاک کنیم و به  روش زیر خودمان activity ایجاد کنیم.

ایجاد activity

روی پروژه کلیک راست >>new item << add و activity را انتخاب میکنیم

اولین کاری که درactivityها انجام میدهیم معرفی layout ای است که این code behind آن ایجاد شده است .

داخل activity  و بالای همه متد ها المان های موجود در layout را تعریف می کنیم تا در تمام متد ها قابل دسترسی باشد.

پارامترtranslatenumber را با مقدار empty تعریف میکنیم و در ادامه از آن استفاده خواهیم کرد.

حالا باید المان های موجود روی layout را از طریق Id که به آنها داده بودیم ،پیدا میکنیم.

از مدل کد زیر استفاده میکنیم

پیدا کردن المان موجود درlayout در activity

۱٫نوع المانی که در Layout قرار داده بودیم (Textview- Button_….)

۲و۳ .از طریقFindViewById المان موجود در Layoutمورد نظر را از طریق ID آن  پیدا میکنیم.

ما قصد داریم که دکمه تماس در ابتدا غیر فعال باشد و زمانی که متن ترجمه شد فعال گردد ، پس کد زیر را می نویسیم.

حالا باید رویدادهای دکمه های translate  و call را ایجاد کنیم.

داخل متدoncreate می نویسم.

و بیرون on create رویداد را کنترل میکنیم.

داخل این دکمه میخواهیم ورودی که توسط کاربر نوشته شده را ترجمه کنیم و به این منظور میخواهیم از کلاسی که قبلا نوشتیم استفاده کنیم.

اگر مقدار وارد شده توسط کاربر خالی بود دکمه call را غیرفعال میکنیم و متن دکمه را call میگذاریم در غیر این صورت مقدار ترجمه شده به عنوان متن دکمه call قرار میگیرد و فعال می شود.

قبل از اینکه به سراغ دکمه call برویم.

دو موضوع که در این جریان از آن استفاده خواهیم کرد را بررسی می کنیم

۱٫Android.App.AlertDialog

کلاسی از مجموعهDialogمی باشد که میتواند از یک تا سه دکمه داشته باشد.

از متد SetMessage برای نمایش پیغام آن استفاده میکنیم و دکمه ها را با متد .SetNeutralButton به آن اختصاص میدهیم.

۲٫Content.Intent.ActionCall

برای برقراری تماس می باشد .

۳٫ورودیcallentent را اگر مقداری تعریف نکنیم ،تماس بدون شماره ایجاد می شود در غیر این صورت شماره باید به صورتuri(Unique resourse identifier) باشد

حالا به سراغ دکمه call میرویم. و داخلoncreate مینویسیم.

و و بیرون on create رویداد را کنترل میکنیم.

برای dialog خود دو دکمه قرار میدهیم ، دکمه cancel را خالی قرار میدهیم چون قرار نیست کاری انجام دهد،در دکمه call نیز با استفاده ازcallintent تماس را برقرار میکنیم.

activity

activity ما ایجاد شد . در آموزش بعد به سراغ manifest می رویم و دسترسی های لازم برای برنامه مان را معرفی کنیم.

شروع پروژه زامارین ( بخش چهارم – activity)

آموزش برنامه نویسی کردستان

چاپ مطلب

درباره‌ی داوودمحمدنیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *